Så här görs en vår- eller höstbeställning

Cornel Bronze

Hur gör jag en beställning?

För att göra en beställning måste du först skapa ett konto där du fyller i ditt namn, eventuellt företagsnamn och din mailadress. Aktivera kontot med bekräftelsemailet som skickas strax efter. Detta är ett automail som kan hamna i skräpposten. Skulle du inte få något mail, vänligen kontakta oss så kan vi hjälpa dig. Se till att vara inloggad på ditt konto, så kan du börja beställa.

Beställ produkter genom att klicka på "Lägg till i beställning" på produktsidan.

Dessa produkter hamnar sedan i förbeställningen eller varukorgen där de reserveras till dig. Tryck på "Mina beställningar" i övre hörnet till höger för att se din beställning och när reservationstiden går ut.

Vår- och höstbeställningen är våra förbeställningar där du kan reservera produkter inför respektive säsong. Du ser vilka produkter du har reserverat under rubriken "Din vårbeställning" respektive "Din höstbeställning". Du kan inte slutföra din beställning förrän datumet när vi öppnar för vår- eller höstbeställning. När det är ser du under reservationstiden på varje produkt i ett datum efter "Köpbar fr.o.m:". Fram tills dess behöver du inte göra någon mer åtgärd. Vi skickar ett mail när du har en beställning som går att slutföra, alltså när datumet produkten blir köpbar har passerat.

Vi skickar även mail ifall reservationstiden är på väg att gå ut. Missa inte att slutföra din beställning innan tiden för reservationen går ut, för har reservationstiden gått ut kan andra kunder ha fått chansen att köpa produkten.

Om du har svårt att bestämma dig för vilka sorter du ska köpa, och de du vill ha är fler än vad du har plats för, så ska du använda Önskelistan. Det är inte okej att använda varukorgen som en önskelista, utan de produkter du har där är endast de som du har avsikt att köpa. 

Om du av någon anledning vet att du inte kommer att slutföra din vår- eller höstbeställning är vi och övriga kunder tacksamma om du makulerar din beställning så andra kan boka dessa produkter.

När kan jag slutföra min beställning?

När vi öppnat upp för en beställning och datumet produkterna blir köpbara har passerat så hamnar din beställning högst upp i varukorgen. Då kan du slutföra beställningen och för att inte mista din beställning behöver du slutföra den innan reservationstiden går ut. Du slutför beställningen genom att välja fakturerings- och leveransadress, leveranssätt och betalningsmetod. Väljer du DHL Service Point eller Hemleverans skickar vi din beställning så snart vi kan, oftast inom 1-3 dagar. Vid tillfällen då vi får in stora mängder ordrar, som när vi precis öppnat upp för en beställning eller dagarna innan reservationstiden går ut, kan det dröja längre med leveransen. Slutför därför beställningen enbart om du är redo för att ta emot den och ifall yttertemperaturen tillåter säker leverans i vanlig lastbil kommande dagarna. Leveransen går bra med knölar och lökar under temperaturer på ner till -10 grader. Mer om leveranser, frakt och avhämtning går att läsa om genom att klicka här.

Kan jag göra ändringar i beställningen?

Du kan ändra i din vår- eller höstbeställning tills dess att du slutför din order. Du kan ändra antal på produkter och ta bort eller lägga till fler artiklar.

För att ändra antalet av en produkt, skriv in det nya antalet i rutan "Antal". Det kan vara ett högre eller lägre nummer. Ett lägre nummer minskar antalet av produkten, vilket alltid är möjligt. Ett högre nummer ökar antalet av produkten, och är endast möjligt om produkten fortfarande finns i lager. När du skrivit in det nya önskade antalet, tryck då på knappen "Spara ändringar i varukorg" för att ändringen ska sparas.

Vill du ta bort en produkt helt från din order eller din kö, tryck då på det röda krysset i kolumnen "Ta bort".

Observera att det är en beställning, så reservera inte mer än du tänkt köpa för att sedan gallra bort. Ifall vi ser att någon missköter systemet genom att lägga till en stor mängd produkter de inte har för avsikt att köpa så riskerar den personen att bli avstängd från att använda vår- och höstbeställning. Oftast beror en kraftig minskning på oförutsägbara händelser som uppstår, skicka gärna ett mail eller ring till oss ifall det är så, då är det okej att minska.

Vilka artiklar avser vårbeställning? 

Vårbeställningen avser dahliaknölar, gladiolus, ranunkler, anemoner och liljelökar. Årets sortiment av dahlior släpper vi 1 augusti och kan slutföras från och med 1 mars.  Du hittar dessa under rubriken "Vårbeställning".

Vilka artiklar avser höstbeställning

Höstbeställningen avser tulpan- och narcisslökar och andra blomlökar som ska planteras på hösten och förvintern eller krukas under vintern. Du hittar dessa under rubriken "Höstbeställning".

Kommer jag behöva betala flera fraktavgifter?

För varje paket som skickas från oss tillkommer en fraktavgift. Vill du slutföra en beställning för att reservationstiden går ut, men inte är redo för att ta emot beställningen än eller vill invänta fler produkter, så kan du slutföra ordern utan någon leverans, så skickas den först när du senare väljer att slutföra en order med ett valt fraktsätt. Du hittar alternativet i steget "Frakt" när du slutför en order, se nedan. 

Väntar du på artiklar i kön kan du välja att slutföra din beställning utan leverans på det här sättet och sedan boka leverans på den sista ordern du lägger när du vill få allt levererat. Du kan också välja att slutföra din beställning utan leverans för att senarelägga leveransen för att slippa lagra knölar/lökar innan plantering eller om du planerar att resa bort och inte kan ta emot din beställning. Du kan vänta med att lägga en order med leverans till mitten av maj vad gäller vårbeställningar och till mitten av november vad gäller höstbeställningar.

Om du inte vill beställa fler varor, men vill kunna lägga en order med leveranssätt har vi en produkt som heter ”Välj leveranssätt i kassan” som du kan köpa, för att i kassan kunna välja leveranssätt. Tyvärr var vi tvungna att ha priset på 1 kr för att kassasytemet inte fungerar på ordrar under 1kr.

Ifall en eller flera ordrar tillsammans överstiger 1000kr så går det att välja gratis leverans till DHL Service Point.